Speciaal voor mijn zonen en allen die hen ondersteunen.
Naast de bediening van het motorvoertuig zijn er de speciale taken voor de bediening van de lift en de instelling van de borghaken. Neem hiervan goed nota, het gaat om de veilihgheid van de rolstoelpassagiers en uzelf.
De bus is een Citroen Jumper. Schrik niet van het instructieboekje, daar staat FIAT Jumper. Dat is exact dezelfde auto. Het instructieboekje klopt helemaal.
Het boekje zit in de zwart-rode map met de autopapieren in het dashboardkastje met de sleutelafsluiting Midden onder de bediening va de verwarming.
De bus heeft GEEN reservewiel. Daarvoor is geen plaats. In plaats daarvan is er een reparatiekit voor een noodreparatie met een spuitbus en een electrische pomp die kan worden aangesloten op het aansteker-contact.
Het contactslot zit op de stuurkolom aan de rechterzijde. Daarin past de sleutel. De sleutel heeft een afstandsbediening.
Op de achterzijde van de bus zit een vaste camera. Deze camera ziet het geheel achter de bus tot aan de horizon. In de bus zit midden op het dashboard de monitor. De camera gaat automatsch aan en uit als de auto gestart wordt. Tijdens het rijden kan je nu samen met de buitenspiegels, links en rechts alle verkeer achter de bus waarnemen.
Er is in de auto een tweede camera die in de bus naar achteren kijkt. Daarmee kan je zien wat er met de passagiers gebeurt.
Bedienigshandleiding Caliber CAM701 monitor
Er zijn 4 buitenspiegels en 1 binnen spiegel. De buitenspiegels zijn bedienbaar met een druk/draaiknop in de linkerdeur bij de bestuurder. Daarmee zijn de bovenste spiegels en de onderste dodehoekspiegels afzonderlijk bedienbaar
De verlichting staat altijd ingeschakeld. Uit veiligheidsoverwegingen vragen wij iedereen dat NIET te veranderen. De bus is overdag met brandende verlichting beter zichtbaar.
er zijn twee cabine verlichtingslampjes die ook aangaan als de portier geopend wordt. Achter in de bus zijn er 4 plafondlampen die ook automatisch aangaan als de zijschuifdeur, of de achterdeur geopend wordt.
Deze heeft U nodig om in de bus te stappen nadat de lift weer is opgeklapt en de rolstoel(en) moet worden vastgezet en vergrendeld. Ook degene die op de 3e stoel(passagiersstoel) plaats neemt kan via die deur instappen. De deur kan van binnenuit ook worden gesloten en geopend. Geef dan een lichte duw naar buiten tegen de deur.
De achterdeuren moeten beide goed geopend zijn om de lift te kunnen uitklappen. Bij het sluiten moet vooral de linkerdeur gecontroleerd worden of die onderaan ook vergrendeld is.
Dit is een bijzondere stoel die vergrendeld zit in de grondrails. De stoel kan dan ook overal achter in de bus geplaatst worden. Trap achter op de beugel en til de stoel om hoog. Plaats de stoel door hem in de rails te plaatsen en de grendel te borgen. De stoel heeft een eigen ingebouwde driepuntsgordel.
De lift is geen speelgoed. Het maximale hefvermogen is 400 kg. Dat is ruim voldoende voor een zware electrische rolstoel met een zware passagier. Probeer NOOIT om 2 rolstoelers tegelijk in de lift te zetten, dat kan niet, dat mag niet en is ook levensgevaarlijk.
Om de lift te bedienen is stroom nodig. Die komt uit de accu van de auto. Wees dus zuinig met het gebruik. Ontgrendel doe je met de rode sleutel, steek deze in het gat en draai tot je klik voelt. Nu kan de handbediening aan de kabel die aan de rechterdeur hangt gebruikt worden.
Om de lift horizontaal uit te klappen en te laten zakken druk je op de rechterknop van het bedieningsapparaat. Zorg dat er geen mensen direct acter de bus staan. Houd de knop ingedrukt zolang als nodig is. Bij inladen van een passagier druk je lang door totdat de bus zelf iets omhoog wordt gedrukt. Zorg dat de vloerdrempel op straat uitklapt zodat een rolstoel er overheen kan rijden.
Om de lift horizontaal uit te klappen en te laten zakken druk je op de rechterknop van het bedieningsapparaat. Zorg dat er geen mensen direct acter de bus staan. Houd de knop ingedrukt zolang als nodig is. Bij UITLADEN van een passagier druk je door totdat VLOER VAN DE LIFT GELIJKE HOOGTE HEEFT MET DE VLOER VAN DE BUS.` De rolstoel kan na loskoppelen achteruitrijden op de lift. Zorg dat de rolstoel zo ver uitrijdt op de lift dat de benen van de passagier niet tegen de drempels van de bus kunnen komen. Druk daarna op de rechterknop (down) van de bediening en laat de vloer zo ver mogelijk zakken. Als de vloerdrempel plat op de grond ligt kan de rolstoel uitrijden. LET OP VERKEER!!!
Dat doe je nadat de laatse passagier met stoel is ingereden. Je drukt dan op de Linker knop van de bediening (up) en doe dit totdat de lift rechtop staat. Blijf dan nog even doordrukken en hang dan de bediening op de achterdeur, en draai de rode sleutel om. Sluit eerst de linkerdeur en dan de rechterdeur. Nu is de achterzijde van de bus weer veilig gemaakt. Loop om en ga via de schuifdeur naar binnen om de rolstoel te vergrendelen aan de haken.
Je drukt op de Linker knop van de bediening (up) en doe dit totdat de lift rechtop staat. Blijf dan nog even doordrukken en hang dan de bediening op de achterdeur, en draai de rode sleutel om en verwijder die uit het contact. De sleutel is met elastiek aan de bus vastgemaakt. zodat die niet wegraakt. Sluit eerst de linkerdeur en dan de rechterdeur. Nu is de achterzijde van de bus weer veilig gemaakt.
De vloerstrook is een drempel aan het uiteinde van de liftvloer. Die staat omhgoog als de lift niet op de grond rust. Als de liftvloer op de grond rust dan klapt de drempel uit in horizontale stand.
Let goed op dat je de liftvloer precies zo laat stoppen dat de vouwdrempel van de bus op de liftvloer rust en er geen ruimte tussen zit. De wielen van een rolstoel moeten vlekkeloos kunnen rijden van de liftvloer via de busdrempel naar de busvloer. Als de liftvloerstrook NIET neerklapt als de lift op de grond staat dan is het niet goed. Je kan proberen met je voet de drempel neer te klappen, maar beter is de lift even op te tillen met de bediening en opnieuw te laten landen.
Ingeval er geen stroom meer is kan de lift met een handpomp hydraulisch bediend worden. Rechts bij de rode sleiutel zit een pook met zwarte dop. Deze zwengel kan heen en weer worden bewogen om druk in het systeem op te bouwen.
De laadruimte van de bus heeft een eigen kachel. De bediening daarvan zit aan de linkerzijde van het stuur in het dashboard. Het meest eenvoudige is de linkerknop in te drukken dan gaat de kachel aan. Deze standkachel werkt ook als de bus stilstaat en de motor niet draait. Er wordt dan gebruik gemaakt van een kachel die op diesel brandt en door de accu kan worden aangestoken. In de beschrijving van de standkachel (zie het instructieboekje) staat dat de kachel ook via een timerklok kan worden ingesteld, zodat de bus voorverwarmt op de ingestelde tijd. Dit kan in zeer koude omstandigheden wel eens handig zijn. Is de bus warm, dan kan de kachel van de moter het zelf verder voldoende warm houden.
Deze verwarming werkt uitsluitend als de motor op temperatuur is gekomen. Via de draaiknop in het midden en de ringen kunnen verschillende standen worden ingesteld qua temperatuur en snelheid van de ventilator als de uitgangsroosters. Dit lijkt erg op de gebruikelijke kachels in auto's. De bus heeft GEEN airconditioning.
De achterruiten van de bus hebben verwarming die vanaf het dashboard kan worden bediend. Bedenk je dat het zicht met de binnenspiegel door deze ramen al tijd zeer lastig is om dat de liftvloer daarvoor staat. Rijdt dus op de buitenspiegels en de monitor van de camera.
De bestuurdersstoel is voorzien van een stoelverwarming. Die kan aan- of uitgezet worden middels een drukknop aan de linkerzijde van bestuurdersstoel onder de handrem.